8. Bjönsin tila

Bjönsinmäen muraali syksyllä 2017. Kuva P. Vairimaa

Bjönsin tilasta löytyy tietoja 1500-luvulta lähtien. 1600-luvulla tila on kuulunut Espoonkartanon alaisuuteen ja Gustav Hornin ostorälssiin. Espoonkartanolla oli tällöin oikeus verottaa tilaa. 1700- ja 1800-luvuilla Bjöns jaettiin kahdeksi eri tilaksi, kunnes nämä jälleen vuosisadan lopulla yhdistettiin. Vuonna 1887 Bjönsin omistajaksi tuli Karl August Boström. Vain vuotta myöhemmin tilaa alkoi ylläpitää leskeksi jäänyt Sofia Boström. Sofia Boström muistetaan vaikutusvaltaisena henkilönä. Tila viljeli ja piti eläimiä ja siellä myös myytiin maitoa ja lihaa. Lihakauppaa piti vanginkuljettaja Backman.

Bjönsin talolla perustettiin vuonna 1903 Masaby Ungdomsförening rf. eli Masalan nuorisoseura. Vuonna 1909 Bjöns jaettiin perheen kolmelle pojalle. Tällöin tilan maille rakentuivat Högsäters ja Grönkulla. Hvittorpin huvila rakentui myös Bjönsin maille.

Porkkalan palautuksen jälkeen Bjöns purettiin huonokuntoisena pois. Mäelle on jäänyt tilan navetan rakenteita. Paikalla on sittemmin ollut puinen “Fagerströmin kauppa” sekä myöhemmin rakennettu tiilinen kaupparakennus. Vanhan kaupparakennuksen seinään tehtiin syksyllä 2017 Masalan asukasyhdistyksen järjestämänä taiteilijoiden ja paikallisten nuorten kanssa yhteistyössä muraali. Maalaus tehtiin osana nuorten “Masalamazingrace” päivää.