Gammel-Tina

Ett hörn av stugan i sockenmuseet. (1914) Gabriel Nikander SLS 240 39 Lisenssi: CC BY 4.0

Sundsbergin kartanon omistaja Konsuli A. Wilén lahjoitti 1910-luvun alussa Masalan Tinan päärakennuksen Kirkkonummen kotiseutuyhdistykselle ja alue muutettiin kansakouluopettaja A.N. Winellin ideasta pitäjänmuseoksi.

Alueelle tuotiin Skansenin ja Seurasaaren ulkomuseon mallin mukaisesti rakennuksia muualta Kirkkonummelta: luhtiaitta Smedsbyn Bak-Stolaksesta sekä tolppa-aitta Evitskogin Alisista. Läheiseltä Ingvaldsbyn Östergård-tilalta tuotiin myös niin kutsuttu Mamselli -tuulimylly paikalle.

Esineistöä kerättiin etenkin tuomari Sahrbergin toimesta koko Kirkkonummen alueelta museoon. Sahrbergiä avustamassa oli myös historioitsija Gabriel Nikander.

Gammel-Tinaksi kutsuttu museo avattiin yleisölle vuonna 1913 ja se toimi vuoden 1944 evakuointiin asti. Gammel-Tinan museoesineet siirrettiin Kansallismuseoon ja Herttoniemen kartanoon ja myöhemmin 1950-luvulla Lapinkylään perustettuun uuteen Alisgårdenin museoon.

Vuokra-ajan päätyttyä vuonna 1956 jäljellä oli ainoastaan tuulimylly ja pieni museovahdin tupa. Tuulimylly siirrettiin vuonna 1973 Gesterbyn museoalueelle ja tupa kesällä 2016 Alisgårdenin museon viereen. Alisgårdenin museo on edelleen kesäsunnuntaisin ja erikseen sovittuina aikoina auki.