10. Ljusdala

Ljusdala sijaitsee Ljusdalantien päässä. Kuva P. Vairimaa 2020

Bjönsin tilalla perustettiin vuonna 1903 Masalan nuorisoseura eli Masaby Ungdomsförening rf.  Seuralle rakennettiin talkoovoimin oma seurantalo, Ljusdala, joka valmistui vuonna 1911. Piirustukset rakennukseen teki masalalainen rakennusmestari Leonard Strömberg.

MUF:n jäsenistö vietti talolla paljon aikaa yhdessä. Erilaisissa tapaamisissa käytiin keskusteluja ajankohtaisista aiheista, laulettiin, näyteltiin ja musisoitiin. Lisäksi seura perusti erilaisia kerhoja kuten puutarha-, laulu-, puhallinorkesteri- ja urheilukerhon. Talossa on toiminut myös kansakoulu, Masaby småskola (alakoulu), kunnallinen kirjasto, Masalan Martat, Lotta Svärd – yhdistys ja Kirkkonummen suojeluskunta. 1920-luvulla taloa remontoitiin ja sinne rakennettiin näyttämö teatteritoimintaa varten. Teatteritoiminta oli yksi vahvimmista yhdistyksen toiminnoista.

Porkkalan vuokra-ajan jälkeen rakennus siirtyi kunnan omistukseen ja siellä toimii nykyään vuonna 1980 perustettu Masalan nuorisoteatteriyhdistys. Masalan nuorisoteatteri toimi ensin lastenteatterina Framnäsin kerhohuoneella, mutta siirtyi kunnan nuorisotoimen tukemana vuonna 1981 Ljusdalaan.

Teatteritoiminta on edelleen varsin vilkasta ja nauttii laajaa arvostusta.