6. Metsätorpantie ja Suomela

Etappipiste Metsätorpantien ja Tinanpellontien risteymässä. Kuva P. Vairimaa

Vuonna 1906 perustettiin Masaby Arbetarförening kivityömies Sahlströmin kotona Masalassa. Yhdistyksestä tuli Finlands Svenska Arbetarförbundin jäsen ja sen taustavoimissa oli työntekijöitä Espoon Kivenlahdesta.

Yhdistys osti vuonna 1915 palstan nykyisen Metsätorpantien varrelta ja rakensi vuonna 1917 paikalle työväentalon, jonka nimeksi tuli Suomela. Läheisellä Tinanpellontiellä on vuoden 1918 sisällissodasta kertova hautamuistomerkki. Paikalle on haudattu 4 miestä, jotka kuolivat 26.2.1918 Smedsbyssä punaisten ja valkoisten välisessä taistelussa.

Sodan jälkeisillä vuosikymmenillä Suomelan talon suuressa juhlasalissa pidettiin tanssiaisia ja illanviettoja. Finlands svenska arbetarförbund järjesti tiloissa myös isompia kokouksia. Yhdistys perusti myös kirjaston sekä nuoriso-, urheilu- ja ompeluseuran. Urheiluseuran nimi oli Masa.

Toisen maailmansodan aikana Suomelaa käytettiin kaupungista paenneiden perheiden majoituspaikkana sekä nuorten sotilaiden kokoamispaikkana.

Porkkalan vuokrakauden jälkeen Suomelan talo purettiin huonokuntoisena pois. Nykyään talon paikalla sijaitsee kerrostaloja.