8. Bjönsin tila

Bjönsinmäki ilmasta käsin. Kuvassa vasemmassa alakulmassa sijaitsee Furugård, keskellä ylhäällä Bjönsin päärakennus ja Masalantie. Kuva: Carola Wasström, s. Fagerstedt. 2021

Bjönsin tilan etappipiste sijaitsee Köpaksenpolun ja Masalantien risteyksessä, vanhan kaupparakennksen ja muraalin edessä.

Bjönsistä löytyy tietoja 1500-luvulta lähtien. 1600-luvulla tila on kuulunut Espoonkartanon alaisuuteen ja Gustav Hornin ostorälssiin. Espoonkartanolla oli toisin sanoen tällöin oikeus verottaa tilaa. 1700- ja 1800-luvuilla Bjöns jaettiin kahdeksi eri tilaksi, kunnes nämä jälleen vuosisadan lopulla yhdistettiin. Vuonna 1887 Bjönsin omistajaksi tuli Karl August Boström. Vain vuotta myöhemmin tilaa alkoi ylläpitää leskeksi jäänyt Sofia Boström. Sofia Boström muistetaan vaikutusvaltaisena henkilönä. Tila viljeli, piti eläimiä ja siellä myös myytiin maitoa ja lihaa. Lihakauppaa piti vanginkuljettaja Backman.

Bjönsin talolla perustettiin vuonna 1903 Masaby Ungdomsförening rf. eli Masalan nuorisoseura. Vuonna 1909 Bjöns jaettiin perheen kolmelle pojalle. Tällöin tilan maille rakentuivat Högsäters ja Grönkulla. Hvittorpin huvila Vitträskin rannalla rakentui myös Bjönsin maille.

Vuonna 1944 syyskuussa Masalan asukkaat joutuivat jättämään kotinsa Porkkalan alueen luovutuksen vuoksi. Alueen palautuksen jälkeen vuonna 1956 Bjönsin omistajat kuitenkin palasivat ensimmäisten joukossa takaisin kotiinsa. Vanha päärakennus todettiin huonokuntoiseksi ja purettiin pois. Paikalle rakentui uusi koti, sekä Fagerstedtin kaupparakennus, kioski ja polttoainepumppu.

Vuonna 1975 Bjönsin asukkaat muuttivat pois Masalasta ja paikalla on sittemmin toiminut kauppa. Mäellä on edelleen näkyvissä Bjönsin tilan navetan rakenteita.

Vanhan kaupparakennuksen seinään tehtiin syksyllä 2017 Masalan asukasyhdistyksen järjestämänä taiteilijoiden ja paikallisten nuorten kanssa yhteistyössä muraali. Maalaus tehtiin osana nuorten “Masalamazingrace” päivää.